At finde en godt udløbet domæne kan være ligesom at vinde i lotto

Hvis man arbejder med online marketing er man sikkert stødt på begrebet udløbne domæner og opkøb af disse.
Men hvorfor bruger man tid på at finde udløbne domæner, hvad kan de bruges til og hvilken værdi kan der være ved et godt udløbet domæne?

Læs med her i artiklen skrevet af Kristian Ole Rørbye og få svarene.

Udløbne domæner bruges hovedsageligt i forbindelse med SEO, hvor man finder domæner der har en god historik og derved har nogle andre stærke domæner der linker.
Dette kombineret med at domænet også har en alder gør, at Google allerede har haft det med i deres indeks og givet det en “værdi” det som Google i sin tid kaldte PR(PageRank).

Google har for nogle år siden helt fjernet PR og man bruger nu i SEO branchen værktøjer så som: Majestic, Moz og Ahrefs til at vurdere om et domæne har en god værdi = gode metrics.

Her er forkortelserne som de forskellige værktøjer bruger:

  • Majestic = TF
  • Ahrefs = DR
  • MOZ = DA

Fælles for dem alle er, at de går ind og laver et tal ud fra nogle forskellige faktorer = domæne alder, antal backlinks til domænet, relevansen af backlinks, sociale signaler og meget mere.

Dette tal bruges så af SEO folk når de vurdere om det udløbne domæne er investeringen værd.

Tidligere var der ikke så mange om buddet og det var derfor nemmere at finde nogle virkelig stærke domæner(næsten som at få syv rigtige lottotal).

Et eksempel på et rigtig stærkt udløbet domæne var da jeg i 2008 så at kraktilbud.dk var blevet ledigt og ikke registreret igen af KRAK. Så det skyndte jeg mig selvfølgelig at få købt og i første omgang opsatte jeg en hjemmeside på det der linkede ind til seotext.dk (min gamle hjemmeside hvor jeg solgte SEO og SEO tekster). Efterfølgende har jeg lavet en 301 redirect fra domænet ind til min hjemmeside og det betød at jeg dengang lå i top3 på ordet “SEO” og det var næsten lige så godt som at vinde i lotto når man er arbejder med SEO!

Det er stadig muligt Udløbet domæne lottotalat finde gode udløbne domæner, men her skal man ikke kigge efter dem der lige er udløbet(hvilket var metoden jeg brugte dengang) man skal i stedet hen og scrape sig frem til domænerne ved f.eks at bruge metoden hvor man tjekker stærke medier så som universiteters hjemmesider for døde udgående links og så tjekker om disse stadig er registreret.

Held og lykke med jagten.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *